Hemmes on Tour Down Under

First stop: Singapore

O moeder, wat is het heet (en vochtig)! Bij aankomst om 6 uur 's ochtends was het al 26 graden en dan moest de dag nog beginnen...

Hallo allemaal, Ja, je leest het goed. Toen ik hier aankwam was het al 26 graden. Viel dat even tegen. Uiteraard eerst even naar huis gebeld dat alles goed verlopen was. Was wel even emotioneel moet ik zeggen. Daarna heb ik de ochtend en een deel van de middag in East Coast Park doorgebracht. De hoge temperatuur en de vochtigheid maken dat het hier altijd drukkend is. Ik was er uiteraard niet direct aan gewend, dus heb ik gedaan wat enkele Singaporezen ook deden: op een stenen bank liggen relaxen / slapen. Dat was wel lekker, want tijdens de vlucht had ik mijn ogen maar een uurtje dicht gehad. Na de dagelijkse donderbui (die dag rond half 3) ben ik op gevoel richting mijn hotel gaan lopen en heb de eerste de beste taxi gepakt. Mijn hotel bleek erg netjes te zijn. Goede kamer, uiteraard met airco. Enige minpuntje; de douchekop zit op oksel-hoogte. De rest van de dag ben ik op mijn koele kamer gebleven en heb een beetje tv gekeken.

De volgende dagen wende ik stukje bij beetje aan het klimaat en de jetlag werd ook steeds minder. Om niet te lang van stof te zijn, zal ik een paar hoogtepunten van de afgelopen dagen doornemen. Maar waar te beginnen...? Het centrum. Alles ziet er netjes, strak en schoon uit. En waar dat niet zo is, is dat omdat ze aan het werk zijn om dingen te veranderen / te verbeteren. Wat heb ik daar gezien? Boat Quay, Clarke Quay (uitgaans- en eetcentra), Raffles Landing Site (waar de Britse stichter aan land kwam), The Padang (centraal evenementen- en wandelveld), Chinatown (lijkt me redelijk duidelijk), Orchard Road (dames opgelet; tig shoppingmalls op een rij!), enz. enz. Te veel om op te noemen. Op Boat Quay heb ik een paar keer gegeten. Daar onmoette ik ook een stel Kiwi's (Nieuw-Zeelanders) en een Engelse. Bemanning van een mega-jacht dat over de hele wereld vaart met veel te rijke gasten aan boord. Om een idee te geven van de boot: 200 voet lang, 6 deks en meer crew dan gasten aan boord. Met die gasten heb ik een leuke avond gehad en ja, ook Kiwi's kunnen behoorlijk drinken.

Vandaag ben ik naar de Zoo en de naastgelegen Night Safari geweest. Man, wat is dat gaaf! Die Zoo is mooi! Het valt eigelijk niet eens op dat die dieren gevangen zitten. Bijna nergens zijn hekken en alles ziet er erg natuurlijk uit. En dat allemaal op een mooie plek, midden in de jungle. Die jungle beleef je pas echt in de Night Safari. Die gaat om 19.00 uur open, als het al pikkedonker is. Je kunt zelf een grote ronde lopen en daarnaast in een tram mee door het park. Ik heb het beide gedaan en... tering wat kicken! Nog meer dan ik de Zoo lijkt het echt alsof je door de natuurlijke habitat van de dieren rijdt of loopt. Soms ga je zelfs op minder dan anderhalve meter van ze langs. Kom je ergens een hoek om in het donkere regenwoud, sta je ineens op een paar meter van grazende herten. Echt super. Als je hier ooit bent, MOET je hierheen.

Vlak voordat ik de Night Safari inliep, hoorde ik ineens iemand achter mij in het Nederlands een mobiele telefoon opnemen. Dat had ik al een paar dagen niet meer gehoord, dus zei ik dat tegen hem. Een leuk en enthousiast gesprek volgde. Hij bleek al 2,5 jaar in Singapore te wonen en werken en had zelf ook 18 maanden rondgetrokken.

Verder nog een paar waarnemingen van eigenaardigheden van Singaporezen: ze zijn gek op de Engelse Premier League (voetbal, voor de meeste dames onder ons), ze 'pimpen' bijna alle auto's (vooral de Impreza en Lancer Evo zijn populair), en in de taxi's staan de airco's altijd op max (brrr). Grappig is ook dat veel waarschuwingen en melding in openbare gelegenheden in 4 talen staan geschreven; Engels, Mandarijn, Maleis en Indiaas.

Goed, genoeg gel*ld nu. Tijd om te gaan slapen, want morgenochtend om 08.50 uur vertrekt (!) mijn vlucht naar Nieuw-Zeeland. De volgende keer dus bericht uit een (volgens weather.co.uk ) koelere bestemming.

Groeten, Jasper P.S.

Dit bericht post ik pas vanuit Auckland, want ik had in Singapore de verkeerde datakabel meegenomen naar het internetcafe , waardoor ik geen foto's op de site kon plaatsen.

Pa Martin

Je eerste reiservaringen klinken veelbelovend. Neem even rust in Auckland (goede raad?, of gezeur !! van je vader) en geniet daarna van Nieuw-Zeeland.

peter en margriet

We hebben de toegang tot je site. Dus we gaan je volgen de komende maanden. Geniet ervan. Nu zijn we niet zo'n reizigers naar verre landen, maar zoals je de Zoo beschreef krijg je haast de neiging om ook eens te gaan. Maar die hitte vinden we minder plezierig. Tot volgend bericht.

Marjol

Hoi Jasper,

Ik had al een paar keer gekeken, maar nu eindelijk dan een nieuw verhaaltje. Het klinkt alsof je het wel naar je zin hebt daar! :) En die foto van jou voor de zoo... daar heb ik erg om gelachen! :D Veel plezier in Nieuw Zeeland!

Hey Japs,

Het ziet er inderdaad mooi uit daar in Singapore! Maar ik ben toch vooral benieuwd naar Nieuw-Zeeland. Vergeet je niet Lord Of The Rings na te spelen? ;) Veel plezier nog!

Ruud (die gave!)

En jahoor, Hemmes is in Azie en het eerste wat ie doet is slapen op een bank.........

typisch!

;) have fun!

Ruud (die gave!)

Kun je je nergens abboneren dat je een email krijgt als er een nieuwe log is gepost? Dat kon in de vorige versie van deze "log-ware" wel geloof ik! :) ;)

Jasper

Helaas Ruud. Dat is volgens mij niet mogelijk, maar ik zal het eens aan Joni vragen.

Kor en Yvonne

Hou Jasper, je eerste ervaringen heb je binnen. Geweldig! Leuk om je zo af en toe te volgen en te horen hoe alles verloopt. Keep well en keep in toch.
Heel veel groeten.

Toos en Rob

Jasper wat geweldig dat je deze stap hebt genomen.
Super.... IK hoorde van Joep die zie ik regelmatig in de stad( je ouders trouwens ook ) dat je was vertrokken.
Wij hebben vandaag de site van Martin gekregen en moet hem nog even goed lezen. Wilde snel reageren.
Jasper heel veel succes en ik blijf je volgen!!!
Toos en Rob

Rogier

Eej jasper super vet zo'n reisje!!! doe mij dat ook maar hehe!! je ouders zijn op bezoek en ik zag toevallig de site dus moest ik natuurlijk ook even iets melden!!
veel plezier nog met je verdere reis!!!

groeten van je neefje Rogier

Lianne

Je zult wel veel de komende tijd gaan meemaken, daar in de warmte, succes.. hahaha.
Vooral Australie schijnt erg mooi te zijn, t zusje van mijn vriend is er nu en vindt t helemaal geweldig, en alle dingen die ze meemaken!!!

gr

Carla

Hoi Jasper, je ouders waren net bij mij op bvezoek en hebben natuurlijk over je geweldige reisplannen verteld en Martin heeft de site even bij mijn favorieten geplaatst, Ben wel een beetje jaloers , lijkt me onwijs gaaf om zo'n reis te maken en andere culturen te ontmoeten en wie weet wat voor een fantstische ervaringen je op doet. Let goed op je zelf en geniet met volle teugen.
Heel veel groeten, ( je tante) Carla

Gerbert

Hey you with the kiwi's! Wij willen foto's! ;)

joep

he japser. ik vind het echt hetfig en hebt echt respect voor je!!!! ik heb een nieuw plan, ik wil voor minimaal een half jaar naar curacao gaan. om te gaan werken als chefke in een restaurant. kan jij je reis schema omgooien om even langs te komen. gr x je broerje

Cor

He japsie,

tot nog toe klinkt het veelbelovend, alleen niet te veel zuipen, maar wel in gezelschap uiteraard ;-)

Have fun,

Cor.

Anton

Hey Jasper(ge),

leuk om je verslag te lezen. Veel plezier in Nieuw-Zeeland.

Gegroet, Anton

Stefan en Leonie

Leuke site!! Veel plezier in Nieuw Zeeland.

Groetjes

Ineke (mede namens Marcel, Thijs

Hoi Jasper,

Wat geweldig, dat je je langgekoesterde droom nu aan het waarmaken bent!
We hopen dat je wereldreis in alle opzichten aan je verwachtingen zal beantwoorden.
Je eerste verslagen en foto´s zijn al zeer veelbelovend.
We gaan vanuit Rosmalen je belevenissen op de voet volgen via je site (prachtige uitvinding!).
Uiteraard wensen we je een fantastische tijd toe tijdens je wereldreis en geniet er met volle teugen van!

Hartelijke groeten vanaf de Baroniehoeven van de Griensjes uit Rosmalen

René en Marie-José.

Ha Jasper

We zijn helemaal jaloers! Ooit, in een ver verleden, zijn wij ook eens in Singapore geweest en herkennen nu bepaalde dingen op jouw foto's. En ondertussen geniet jij alweer in Nieuw-Zeeland. Veel plezier en wij zien uit naar je volgende verhaal.

cisca

Dear Jasper.....iets is er verkeerd gegaan....heb je een mailtje gestuurd, maar ik ben het kwijt...zal je paps nog wel even bellen.....Super-Jassie, dat je dit allemaal onderneemt....zal me op de hoogte houden van je ervaringen....let op loslopende krokodillen en overstekende struisvogels....tot zover a big kissssss from aunt Cisssssss

cisca

Joepiedefloepie,....het is gelukt.....volgende keer meer oké..!!

Gerbert

Wat moet jij blij zijn dat je niet bij de A1GP race van Beijing zult zijn... Wat slaan ze daar toch even een flater zeg... Een hairpin die veel (maar dan ook echt VEEL) te krap is, het circuit wat daardoor een halve kilometer wordt ingekort, vliegende putdeksels (waar hebben we dat eerder gezien?)... Waarschijnlijk heb jij iets meer kans op een normaal race weekend... ;)

Groeten uit Brabant!

Claudia van der Sangen

Hoi Jasper,

Je moet vast even diep graven als je mijn naam leest.
Ik heb samen met je bij het Autotron gewerkt.
Gerbert heeft mij opgespoord bij Hyves en via hem hoorde ik dat je een wereldreis een het maken bent. Ik heb je site een beetje bekeken. Echt wel gaaf zeg! En je bent niks veranderd, kon geen rimpeltje ontdekken.

Ik wil je een hele gave reis wensen. Geniet ervan, maar dat zal je zeker wel doen.

Groetjes uit het koude Brabant,

Claudia

Ronald

Ow ja Jasper, gefeliciteerd met de overwinning van de PSV-ers op Ajax afgelopen weekend .. :(

Ruud (de enige hier!)

En de update-frequentie van story's en foto's liggen geheel in de lijn der verwachtingen ;)

Jasper

Zeg Ruud. Ik ben op vakantie ja? So shut up! ;-)

Martijn (dijkgraaf)

Het regent hier in Nederland, dus ik moest aan je denken, daar in het zonnige oosten. Mooie foto's en je schrijft er beeldend. Bedankt voor de boeiende verhalen.