Hemmes on Tour Down Under

Van Auckland tot Taupo

Ik vermaak me prima hier op het Noordereiland, maar heb horen zeggen dat het Zuidereiland nog mooier moet zijn. Ik ben benieuwd!

Kia ora, welkom bij mijn 2e reisverhaal.
Ten eerste iedereen bedankt voor de leuke berichtjes die jullie hebben achtergelaten de afgelopen tijd. Het deed me goed zoveel enhousiaste reacties te lezen, soms van onverwachte personen.

Inmiddels ben ik alweer meer dan 2 weken onderweg door Aotearoa, Maori voor 'het land van de lange wolk'. Zo noemde de eerste Maori die hier aan land kwam Nieuw Zeeland. Ik ben, net als de meeste reizigers hier, begonnen in de grootste stad van het land: Auckland. Hier wonen 1,3 miljoen mensen. Dat is een derde van de totale bevolking van het land en is gelijk aan het aantal bewoners van het gehele Zuidereiland! Het zal daar 'beneden' dus wel rustig zijn.

Na aankomst heb ik eerst een nachtje in een (niet zo'n best) motel doorgebracht, omdat ik geen zin had midden in de nacht een hostel te moeten zoeken. De volgende dag ben ik naar het centrum gegaan en heb een paar dagen in het ACB verbleven. Die dagen ben ik zo'n beetje opgetrokken met vier Israëlische jongens, die tegelijkertijd waren aangekomen. We zijn o.a. naar de Sky Tower geweest (hoogste bouwwerk op het zuiderlijk halfrond), hebben door mooie parken gelopen en ik ben naar het Nationale (Oorlogs Herinerings) Museum geweest. Auckland is verder niet zo'n bijzondere stad, dus na een paar dagen dagen had ik het wel gezien.

In Auckland heb ik een tour door het land gekocht bij Kiwi Experience. Dit is een soort busservice die bepaalde routes rijdt door het land, onderweg tussenstops maakt bij interessante dingen en via wie je korting kan krijgen op veel activiteiten in de plaatsen waar je slaapt. Makkelijk is dat je zelf bepaalt wanneer je weer op de volgende bus springt, dus het maakt niet uit of je veel of weinig tijd hebt. Voor de geïnteresseerden: www.kiwiexperience.co.nz. De routes die ik aan elkaar gekoppeld heb zijn Awesome + Top Bit, Joint Mullets & Bottom Bus; ik dus zo'n beetje het hele land door :-)

De eerste stop was de Bay of Islands. Dit is echt een erg mooi gebied met blauwe wateren, gele stranden en 144 eilandjes (waarvan er nog zat onbewoond zijn). Toen wij er aankwamen wat het super-weer, dus was het meteen genieten. Uiteraard heb ik hier een paar activiteiten ondernomen. Ten eerste een dagtocht naar Cape Reinga; de plek waar de zielen van de Maori het hiernaamaals ingaan en waar de Tasmanzee en de Grote Oceaan elkaar ontmoeten. Daarnaast heb ik een tochtje gemaakt met een snelle boot aar een rotsformatie iets buiten de baai, waarbij we ook nog dolfijnen hebben gespot. Vlakbij Paihia (waar ik zat) is het verdrag getekend tussen de Maori en de Britten waarmee de Maori Britse burgers werden en de Britten heerser werder over het land. Dit is duidelijk een behoorlijk historische locatie, dus ben ik daar ook nog even wezen kijken.

De route naar het zuiden leidde weer via Auckland, waar ik nog een dagje ben geweest om een kijkje te nemen op One Tree Hill. Daarna ging de tour naar Whitianga, in de Mercury Bay (op het Coromandel-schiereiland). Voordat we daar aankwamen heb ik met een groep een kayaktochtje gemaakt over de oceaan, langs de rotskust. De oceaan was die dag heel erg kalm, waardoor we op een plek konden komen waar ze 9 van de 10 keer niet heen konden. Mooi!

De volgende stop was Rotorua. Onderweg daarheen kwamen we door Watawata, bij de meeste mensen beter bekend als Hobbiton (Hobbitstee) uit de Lord of the Rings - trilogie. In Rotorua ben ik o.a. naar de Tamaki Village geweest. Hier hebben Maori een dorpje nagebouwd uit de tijd voordat de Europeanen kwamen. Hier lieten ze zien hoe men vroeger leefde en hoe men zich d.m.v. spelletjes voorbereidde op oorlogsvoering. Het geheel werd afgesloten met een diner klaargemaakt op traditionele wijze, een zgn. hangi. Heel erg lekker! Daarnaast ben ik ook gaan raften, wat ook erg leuk was.
Rotorua is bekend om de geothermische activiteit in de bodem. De aardkorst is hier relatief dun, waardoor water in de grond gaat koken en borrelen. Dit levert dan weer verschillende poelen van kokende modder en andere stoffen op. Er zit veel zwavel in de grond, waardoor er altijd een lichte lucht van rottende eieren hangt in de stad. Effe wennen moet ik zeggen.

Hierna ging de reis naar Waitomo. Een miniem dorpje waar grotten zijn waarin zgn. gloeiwormen leven. In feite zijn het geen wormen maar maden, maar dat klinkt niet erg aantrekkelijk dus noemen ze het wormen. Vanochtend ben ik in die grotten geweest. Met een wetsuit aan en gewapend met een auto-binnenband werd je in een groepje door de grotten geleid. Best indrukwekkend. Het deed mij een beetje denken aan Droomvlucht in de Efteling, maar dan echt.

Nu zit ik alweer in Taupo, waar ik een paar dagen verblijf alvorens het oosten van het Noordereiland te gaan verkennen. Maar eerst (mits het weer hier verbetert) ga ik hier nog skydiven vanaf 12.000 voet! Daar kijk ik nu al naar uit, want ik hoor er niks dan goed over.

Zo, dat was wel weer genoeg voorlopig. Tot de volgende 'post'.

Groeten,
Jasper.

P.S. Ik maak echt veel foto's hier. Heb nu al een kaart van 1Gb vol! :-)

Martin (pa)

Je verhaal inspireert om ook te gaan sparen voor NZ. Je kunt je foto's ook mailen naar mij, dan sla ik ze op, op de PC.

Phily

Jasper wat een leuke belevenissen, geweldig dat wij zo mee kunnen genieten.
Ben benieuwd hoe het skydiven je bevalt.
Heb je ook al onder water geraft?
Veel plezier nog.

Monique

Hallo jasper,
Na vaak proberen en met behulp van een collega en je moeder eindelijk toch je site gevonden. Nou zo te zien heb je al heel wat beleefd. leuk. Je broer heb ik geschilderd en is redelijk goed gelukt dus nu ben jij aan de beurt. Denk aan je, maak plezier. Liefs Monique.
Hallo jasper, via monique mijn collega dus, ben ik samen met haar op je site beland. heel bijzonder te zien hoe je in het land reist waar een tante van mij woont. leuk op deze manier heb ik nog geen kennis met nieuw zeeland gemaakt. zal zeker nog eens samen met monique kijken. ook als je in Australie zit. daar woont nl vanaf 1 september mijn zwager. Geniet verder van je reis. lilian.

Gerbert

So far so good, zo te zien in ieder geval. Maar Taupo zegt bij mij maar één ding: circuit! :P

Veel plezier nog!

Anton

Hey Japser,

leuk om alles zo te lezen. Dit weekend is volgens mij ook het wrc in NZ. Maar of het echt mijn land zal zijn...........? Alleen maar heuvels en bergen wordt je ook zo moe van. Als ze er ook nog goede wegen hebben om een beetje te racefietsen. Maar verder zien de foto's er harstikke mooi uit.

Klaartje

Wow, wat klinkt dat enthousiast allemaal zeg. Ben ik heel blij om.
Ben benieuwd of je al bent gaan skydiven. Lijkt me GAAF!!

Veel plezier nog.

Dikke knuffel

Lianne

Hey Jasper, t klinkt allemaal helemaal geweldig..
Hoop dat je veel dingen gaan zien de komende tijd...
De foto's maken ook weer een mooie indruk van je reis....
Hou je berichtjes in de gaten!!
Gr Lianne

Annelien

Zo te lezen vermaak jij je prima daar. Geniet er van!! De foto's geven en goede indruk van wat jij daar beleefd. Ik hou in ieder geval je weblog in de gaten!!

Martijn (dijkgraaf)

Ook dit verhaal geeft een goede indruk van je belevenissen. De foto's maken het erg beeldend. Ik geniet echt van je verhalen. Keep me posted...

Martin

We zijn net terug van las Vegas, en hebben op je site gekeken. Ziet er erg goed uit.
Ik zal vandaag of morgen je site 'ns goed bestuderen wat je er allemaal uitspookt. Wij hebben ook vanalles meegemaakt.
Je hoort nog van me. veel plezier en voorzichtig aan.
Martin en Albert.

Janny van der Kolk

Hoi Jasper, fijn om te lezen en te zien dat het je goed gaat. Geniet ervan . Groet

Martin (pa)

Ik zit achter een pc in botswana. Ik krijg geen goede verbinding met mijn webmail adres van school. Ik probeer het later nog wel een keer. Al wel olifanten gezien en we zijn ontvangen door de familie van de bruid.
We gaan nu eten. doei