Hemmes on Tour Down Under

Nog steeds Melbourne (en Tasmanië)

Het heeft tot mijn schaamte even geduurd, maar bij deze dan eindelijk weer eens een nieuw (echt reis-)bericht! Mea culpa, mea maxima culpa. Ik zal er voortaan naar streven eens per maand een stukje achter te laten. Da's ook makkelijker voor mezelf, ha ha.

Ik had verwacht niet veel te melden te hebben aangezien ik voornamelijk gewerkt heb de afgelopen tijd. Maar niets is minder waar. Toen ik me realiseerde dat het weer tijd werd voor een verhaal, had ik zowaar geen tijd! Het klinkt vreemd, maar het was mijn laatste week op mijn werk (dus dingen moesten af en nieuwe mensen moesten worden ingewerkt) en vlak daarna vertrok ik voor twee weken naar Tasmanië.

Maar laat ik het een beetje chronologisch houden. Vlak na mijn voorlaatste ‘post' was het Pasen. En dat betekent hier een echt lang weekend, want ook Goede Vrijdag is hier een officiële vrije dag. Ric was bij zijn zus op bezoek en Jenni* vloog naar Sydney. Zij bood mij aan hun auto te gebruiken! Echt super! Dus heb ik samen met Rianne, een NLse backpacker uit het zelfde hostel, een kleine ronde door Victoria gemaakt.
Op Goede Vrijdag is echt bijna niks open hier. Dus toen we Ballarat (een oude goudmijnstad) bezochten, na eerder Jennifer naar het vliegveld gebracht te hebben, leek het wel uitgestorven te zijn. Het regionale kunstmuseum was wel open, dus hebben we daar een kijkje genomen. Aan het eind van de middag kwamen we aan in Bendigo, een andere oude goudmijnstad. De volgende ochtend hebben we daar een oude mijn bezocht. Het is een beetje vreemd als je je realiseert dat mensen hier nog niet eens zo heel erg lang geleden onder de meest slechte omstandigheden hele dagen onder de grond zaten en zich kapot werkten. ‘s Middags zijn we naar Mansfield gereden, een stadje aan de voet van de Australische Alpen.
Mansfield ligt vlakbij Mt. Buller, één van de belangrijkste skioorden in noordoost Victoria. Een mooie slingerende rit bracht ons zondag naar het skidorpje, alwaar we de auto geparkeerd hebben en onder een bijna wolkenloze hemel naar de top van de berg gelopen zijn. Erg grappig om te bedenken dat daar een paar maanden later (nu dus) een paar decimeter sneeuw ligt. Ik vond het ook erg grappig om een bordje te zien waarop stond dat hier de officiële trainingsfaciliteiten van de Australische Olympische ploeg zijn. Een aardige wandeling langs en over enkele pistes bracht ons terug naar het dorpje.
Op Tweede Paasdag zijn we via een mooie omweg teruggereden naar het vliegveld om Jenni weer op te halen. De route voerde eerst via een paar liefelijke plaatsjes door de mooie en groene wouden van de Dandenong Ranges. Na gelunched te hebben in één van de parken hier, zijn we tussen de vele wijnranken van de Yarra Valley door (met korte tussenstop bij een wijnmakerij) naar de airport gegaan. Het was een leuk weekend.

In mijn vorige ‘echte' verhaal meldde ik dat ik naar ‘rural Victoria' zou gaan. Dit vond het weekend na Pasen plaats. Jenni en ik bezochten Wally, Andrew en Charlie (Tonie was op zakenreis) op hun stukje land, Willaroo genaamd, in het 'plaatsje' Narreen. Voor degenen die het op willen zoeken op internet; succes. Volgens mij is het niet te vinden, zo klein is het. Ik zou het ook niet precies aan kunnen wijzen op een kaart, weet alleen dat het iets ten noorden van Coleraine en Casterton ligt, ha ha. Op vrijdagavond zijn we naar Willaroo gereden en hebben we een groot deel gezien van de ‘Aussie Rules' - wedstrijd die Andrew en Charlie speelden. Eenmaal aangekomen bij het huis hebben we, na een korte rondleiding door het grote en mooi ingerichte huis, gezellig wat zitten eten en drinken in de gezellige en warme keuken.
Zaterdag heeft Wally mij zaterdag mij meegenomen en hebben we samen de toerist gespeeld in de naburige staat South Australia. Eerst hebben we een kijkje genomen in de op één na grootste stad van de staat, Mount Gambier, en bij zijn grootste attractie; een met zeer blauw water gevulde vulkaankrater. Vervolgens zijn we naar één de beste rode wijnstreek van OZ gegaan, de Coonawarra regio. Daar hebben we vier wijnhuizen bezocht en hebben daar uiteraard het één en ander geproefd. Ik was geen rode wijndrinker, maar begin het te waarderen en heb gemerkt dat ik Merlot het lekkerst vind. Op de weg terug hebben we nog even een tussenstopje gemaakt in Penola en bij ‘The Pub in the Scrub', een pub, restaurantje, kruidenier en postkantoor in ‘the middle of nowhere'. Een beetje vreemd maar grappig etablissement. We hebben redelijk wat tijd in de auto doorgebracht maar dat had ik eigenlijk niet eens door, want de conversaties waren erg leuk en geanimeerd. Het was een erg leuke dag die werd afgesloten met een heerlijk dinner en een typische OZ film, The Castle. Erg grappig.
Na weer prima geslapen te hebben en ook weer een lekker ontbijt, zijn Jenni en ik zondag weer terug gegaan naar Melbourne, alwaar Ric inmiddels weer was thuisgekomen uit India. Ik heb me dat weekend erg goed vermaakt, heb uitstekend gegeten en de sfeer was het hele weekend erg ontspannen. Wally is een goede gastheer.

Een paar weken later trakteerde mijn enorm gastvije en vrijgevige vrienden mij en collega Siobhan (spreek uit: Sjovàn, is Iers) op een weekendje in het vakantiehuis van Rics moeder in Inverloch. Op vrijdagavond zijn we hierheen gereden en zaterdag sloot een vriendin van Jenni zich met haar dochtertje bij ons aan. Het wordt haast saai om te vertellen, maar dit was ook weer een erg fijn weekend met erg lekker eten, leuk gezelschap, strandwandelingen en een ongedwongen sfeer. Prima!

Ondertussen ben ik geïntroduceerd in de enorm grote en levendige Melbournese muziekcultuur. Ric typeert zichzelf als een muziekfreak en ook Jenni kan geloof ik niet zonder minimaal één live-optreden per week. Ze hebben me vaak meegenomen naar allerlei verschillende 'gigs' en ik heb een paar van hun muzikale vrienden leren kennen. In totaal heb ik inmiddels een stuk of veertien verschillende bands / artiesten gezien in zes verschillende zalen, variërend van singer / songwriter, via energieke muziek uit het Sovjettijdperk, tot volledig electronische muziek. De kwaliteit liep uiteen van goed tot gewoon slecht, maar ik heb me bij alle optreden zeker goed vermaakt. En vanavond en zaterdag staan er ook weer twee shows op het programma. Wat een vervelend leven heb ik toch, ha ha. En dan te bedenken dat ik in NL nog nooit naar een echt optreden was geweest, behalve dan een paar gratis (bevrijdings)festivals!

Na de wereldberoemde Formule 1 heb ik ook twee typisch OZ sportevenementen bezocht. Veel mensen hebben wel eens een vreemde balsport op tv gezien waarbij een scheidsrechter twee vingertjes naar voren steekt als de bal tussen twee hoge palen door wordt geschopt. Dat is Australian Rules Football, hier beter bekend als ‘Footy'. De 15-jarige zoon van Cath, Rauri, is lid van de in mijn vorige verhaal vernoemde MCG. Hij is fan van Collingwood en nam me mee naar een wedstrijd tegen één van hun grootste rivalen, Carlton. Die dag zaten er meer dan 77.500 mensen in het stadion! En die maakten af en toe een behoorlijk kabaal. Het was een hele belevenis. Uiteraard was de sport mij nogal onbekend, maar hier in OZ zitten de fans ook gewoon door elkaar heen. Niks geen vakken. En het enige wat ze doen is elkaar met woorden een beetje uitdagen, verder gaat het er hier erg sportief aan toe. Op het veld gold dat overigens wat minder, want nog voor de 'aftrap' lagen er al een paar kerels over het veld te rollen, ha ha ha. Daarnaast is het veld ovaalvormig en is ongeveer 180 (!) meter lang, bijna twee voetbalvelden achter elkaar gelegd! Ondertussen heb ik ook wat meer van dit spelletje op tv gezien en ik moet zeggen, het is wel gaaf. En ze duwen, trekken en beuken er op los. Daar kunnen die kleinzerige voetballers in de rest van de wereld nog wat van leren.

De V8 Supercars races op Winton, een paar uur rijden vanaf Melbourne, leken me wel een goede mijlpaal om mijn werkzaamheden bij NIS af te sluiten. Zo gezegd, zo gedaan. Ric is ook autoracefan, dus samen hebben we twee dagen op het circuit rondgehangen. Behoorlijk brute bakken die V8's. Ze zijn een beetje te vergelijken met de DTM-klasse in Europa, maar dan met een gewoon metalen carrosserie, geen kunststof. En hier weten ze ook hoe ze racefans tevreden moeten stellen; één race op zaterdag en twee op zondag en alledrie 40 ronden lang. We hadden trouwens ook geluk met het weer. Beide dagen scheen soms de zon èn regende het een periode. Niet te hard, maar genoeg om de baan af en toe lekker nat te houden. Dus de racefans onder jullie raden het al: spektakel!
De races waren gaaf, maar wat mij ook goed bij zal blijven is de camping naast de baan, waar ook wij ons tentje hadden opgezet. Een camping was het eigenlijk niet te noemen. Het was meer een stuk land met maar een paar wc's en douches, waar honderden (bijna uitsluitend) mannen hun bussen, caravans en tenten hadden neergezet. In goede OZ traditie waren er uiteraard overal BBQ's te vinden, die later op de avond veelal overgingen in (grote) kampvuren. Ric en ik hebben erg gelachen om de taferelen die we her en der tegenkwamen toen we laat op de avond een rondje liepen over het terrein. Aangezien er maar twee merken in deze klasse rijden, hoorde je af en toe luid de vraag 'Are you Ford or Holden, mate?' uit de keel van een dronken mede-racefan die over de modderige paden waggelden. Aparte lui, die Aussies, maar erg joviaal.

Zoals gezegd ben ik ook twee weken op Tasmanië geweest, de eilandstaat ten zuiden van Victoria. Wat ik daar allemaal gedaan en gezien heb in die weken is wat veel om hier te vermelden, dus zal ik me beperken tot de hoogtepunten (en één dieptepunt).
Je kunt het eiland wel per bus bereizen, maar met een auto is een stuk beter. Daarom heb ik er eentje gehuurd. Samen met twee Engelse meisjes die ik in de shuttlebus van het vliegveld naar het histel leerde kennen, ben ik naar Port Arthur gegaan. Dit is één van de strafkoloniën die de Britten gebruikten om hun ‘zwaarste' criminelen heen te sturen. Port Arthur was de beruchtste van allemaal. Na een korte introductie-rondleiding in de ochtend, hadden we de hele dag de tijd om zelf door de oude gebouwen en ruïnes heen te lopen. Overal was informatie te vinden over waar de gebouwen voor gediend hadden en hoe het leven er geweest moet zijn; zwaar, vooral voor de gevangenen. 's Avonds hebben we ook de ‘Ghost Tour' gedaan. Om in het pikkedonker met maar drie olielampen en een gids over het terrein te lopen en enkele gebouwen in te gaan, was best cool. De gids vertelde veel verhalen over geesten die er nog rondwaarden en dat deed de sfeer wel ten goede. In het complex met de isolatiecellen dacht een meisje zelfs echt iets gezien te hebben. Ik vond het wel humor.

Na de hoofdstad Hobart op zeeniveau en van grotere hoogte (Mt. Wellington) bekeken te hebben, begon ik mijn rondrit over heuvelachtige, groene eiland. Grappig is overigens te vermelden dat Tasmanië ongeveer anderhalf keer zo groot is als NL, maar er slechts een half miljoen mensen wonen. Er zijn veel Nationale Parken en uiteraard heb ik er een paar bezocht. De mooiste vond ik Mt. Cradle NP en Maria Island NP (ook een oude strafkolonie overigens). Ik was eigenlijk van plan de dagwandeling naar de top van Mt. Cradle te doen, maar toen ik er was sneeuwde het dus stapte ik maar van dit plan af. Maria Island NP, welke alleen per veerboot te bereiken is, bezocht ik aan het eind van mijn trip en was een onverwachte verrassing. Andere reizigers hadden al verteld dat het er mooi was en dat was het ook. Ik heb een wandeling / beklimming gemaakt naar twee verticaal uitstekende rotsen, Bishop and Clerk genaamd. Onderweg kwam ik door een kleine vallei en ik denk dat ik de eerste wandelaar van de dag was, want binnen een paar honderd meter moet ik wel 25+ kangoeroes, wallabies en andere buideldieren de bossen in hebben zien springen. Echt enorm gaaf was dat. Eenmaal terug van de beklimmiong ben ik nog even een kijkje gaan nemen bij de ‘Painted Cliffs'. Op de foto's is te zien waarom ze deze zo noemen; het lijkt echt alsof er een artiest op de rotsen heeft geschilderd. Erg mooi.

Ik schreef al dat er ook een dieptepunt was. Dat was op weg naar Strahan, aan de westkust. Ten eerste was ik zo slim geweest niet goed op mijn benzinemeter te letten, wat een probleem kan zijn omdat er hier niet om de 25 km een tankstation is. Daarom reed ik al zo zuinig mogelijk (dus langzaam) over de erg bochtige weg naar Queenstown. Het was inmiddels al donker, dus ik zag de lichten van het stadje duidelijk in de vallei toen ik één van de scherpe bochten om kwam. Even voelde ik mij weer goed, want vanaf dat punt was het bijna alleen nog maar bergaf. Direct realiseerde ik mij echter ook dat deze bocht wat scherper was dan ik had ingeschat. Misschien was ik wel wat afgeleid door het uitzicht op Queenstown. Toen ik mijn snelheid wilde corrigeren door lichtjes de rem aan te tikken (meer was het echt niet) blokkeerden mijn voorwielen echter en schoof ik zo richting de afgrond... Even schoot de gedacht 'Shit, dit gaat pijn doen.' Door mijn heen, maar tegelijkertijd zag ik tot mijn opluchting de paaltjes met de daartussen strak gespannen staalkabel. En toen vlogen de vonken in het rond, onder het luide geschiir van metaal op metaal.
Daar stond ik dan, klem onder de staalkabel die over de motorkap geschoten was. Gelukkig hoefde ik niet erg lang op hulp te wachten. Na een half uurtje stopten twee aardige motorrijders, maar die konden weinig doen. Vlak achter hen reden echter en paar werklui die het meteen professioneel aanpakten. Eén reed terug om de hoek om met zijn gele zwaailicht anderen te waarschuwen, terwijl de ander mij eruit trok. Ik wist het tankstation te halen, maar moest daarna nog door naar Strahan. Leuk man, terwijl je net bijna de dood ingereden bent meteen weer zo'n bergweg rijden in het donker en met regen... Maar goed, we hebben het er leven van afgebracht zullen we maar zeggen en tellen onze zegeningen, ha ha. En toch moet ik zeggen dat het autorijden op Tasmanië ook een hoogtepunt was; lekker sturen en het landschap is prachtig.

Na per veerboot teruggereisd te zijn naar Melbourne, namen Ric en Jenni me mee kamperen in een hut in ‘the middle of nowhere'. Dit betekent dat er geen electriciteit is, geen waterleiding (men gebruikt regenwater) en de wc in een hokje buiten is, een zogenaamde ‘long drop dunny'. Het plaatsje Enochs Point was vroeger een mijnstadje waar een paar duizend mensen woonden, maar daar is nu bijna niks meer van te zien. Er staan nog ongeveer twaalf voornamelijk houten hutten en het is er heerlijk rustig. We hebben de tijd er voornamelijk doorgebracht met het doen van klusjes, wandelen, lezen, praten en lekker eten (Jenni kan echt goed koken!). Dit was ook weer een aparte en erg leuke ervaring.

Goed, dit was in het kort wat ik de afgelopen dikke twee maanden heb gedaan en meegemaakt. Nogmaals excuus, ik zal mijn leven beteren (hoop ik) en wat meer van me laten horen. Maar dan verwacht ik eigenlijk ook wat meer reacties van 'mijn fans'. Er is een vast groepje mensen dat berichtjes achterlaat en dat waardeer ik heel erg, maar ik kan zien dat een stuk meer mensen de site bekijken. Dus laat wat van je horen! :-)

Gegroet!
Jasper.

* Eerder sprak ik over ‘Jen', maar dit wordt door vertaalprogramma's als ‘das' vertaald, ha ha. Hopelijk levert ‘Jenni' geen problemen op.

Maaike.

Haai,
ik ben een van het groepje onbekende personen dat jouw blog bekijkt, ik lees jouw verslagen uitvoerig... ik zou namelijk zelf ook op reis willen. en kan hier een beetje zien hoe het daar aan toe gaat. ik vind het hartstikke leuk om iets te lezen :D veel plezier daar nog! ;)
Gegroet!

Phily

Ha Japser,
Heerlijk zo'n verhaal.
Ik begrijp dat Jenny erg goed kan koken, probeer haar wat typische Aus. recepten te ontfutselen. Dan mag ze mijn recept van wortelstamp hebben!!
Heb je het nog gekookt voor hen?
Groetjes

Hoi Maaike,
Leuk om te horen dat iemand mijn site gebruikt om idëen op te doen. Als je nog specifieke vragen hebt, mail me dan. Kan niet beloven dat ik ze snel beantwoord, maar ik zal mijn best doen. jasper.hemmes@gmail.com.

lous

Hoi Jasper, ook ik lees al je verhalen met veel plezier moet ik zeggen. Ik stap met jouw ouders, maar ik ben meer tijd met tennissen bezig moet ik eerlijk zeggen. Wat we wel doen a.s. zondag is met zijn allen ff happen, daar zijn Piet en ik weer wel bij[ na al het tennissen]. Ik volg nog meer mensen die in het buitenland zitten o.a. Amerika en Zuid-Afrika, echt heel gaaf. Jasper nog heel veel plezier daar en dat gaat m.i. vast lukken.Groeten.

Gerbert

Zo, na de foto's ook nog even het epistel gelezen. Keep it up Hemmes! Groeten uit een druilerig 's-Hertogenbosch!

Hoi Jasper,
Hier nog zo'n fan uit Rosmalen, die jouw wereldreis-verwikkelingen op de voet volgt!!!
Je bent op dit moment het enige "buitenlandse weblog" dat ik met veel interesse volg...
Stefan is al weer lang en breed terug uit India (ook hij hield een weblog bij)
Mijn neef die in Amerika stageliep is sinds een paar weken ook weer terug in Nederland.
En raad eens waar hij stage loopt nu? In Wageningen bij de Campina (hij studeert Food Design)!!!. Hij woont daar nu voor een paar maanden op kamers.
Vertrouwd terrein voor jou!!!

Er is nog meer -voor jou zeer vertrouwds- te melden vanuit Rosmalen...
Thijs en Stefan gaan weer aan de slag als groundmen op de Ordina. (De Ordina Open start morgen weer).
In mijn herinnering zie ik jou daar -een flink aantal jaren geleden- op de parkeerplaats van het Autotron staan compleet met walkie talkie om het parkeren in goede banen leiden....
Weet je nog wel?!

En als echte PSV-fan: Guus Meeuwis geeft dit weekend 3 concerten in het PSV stadion. Wat zal dat lied "Brabant" daar geweldig klinken!
Mijn baas Marusjka Lestrade is er vanavond naar toe.
Ze geeft vast een sfeerimpressie op haar weblog www.marusjkalestrade.nl

Zegt trouwens de naam Monee Ponds (een plaatsje in Victoria, Australië) jou iets?
Ik denk dat het een heel klein plaatsje is, dus misschien zegt het je niets..... Een neef van me woont daar en wie weet komen we er ooit nog weleens......???

Tot zover mijn Rosmalense bijpraatmail.
Heel hartelijke groeten van de Griensjes en geniet van je wereldreis, dan genieten wij mee van de verhalen op je weblog!!

P.S.
Over tennissen gesproken:
Als de weergoden ons goed gezind zijn, gaan wij morgenochtend om 9 uur tennissen met je ouders!

Hoi Ineke,
Bedankt voor je leuke berichtje. Moonee Ponds zegt me inderdaad wat. Het is geen klein plaatsje, maar een "suburb" hier midden in miljoenenstad Melbourne en ligt slechts drie treinhaltes van de plek waar ik nu ben (Kensington).

Ineke,
Heb even vlug een kijkje genomen op de site van je baas. Heeft zij toevallig een dochter en twee zoons, waarvan er eentje Bram heet die nu in Nijmegen studeert? Als dat zo is, dan is zij de moeder van een oud huisgenoot uit Wageningen. Heel toevallig.

Anton

Hey Jasper,

leuk om weer wat van je te horen. Veel plezier nog met wat je allemaal gaat uitspoken.

Gegroet

Hoi Jasper,

Allereerst...dat Monee Ponds is dus niet zou klein als ik dacht!!
Toevallig dat jij daar net zo vlak in de buurt zit (ik neem tenminste aan dat 3 treinhaltes verder wel in de buurt is..)

En mijn baas heeft 4 kinderen (2 studeren er in Nijmegen, 2 in Amsterdam): een dochter en drie zonen, waarvan er inderdaad een Bram heet.
Om te kijken of het de Bram is die jij bedoelt...
Kijk maar op www. marusjkalestrade.nl op 10 juni bij de bijdrage Sunny Sunday.....
Daar zit Bram op een foto gitaar te spelen.
Zou wel supertoevallig zijn als dat je oud-huisgenoot zou blijken te zijn!
Het toeval wil ook nog eens, dat Marusjka korte tijd collega van je vader is geweest (ze had als coördinator Brede Scholen namelijk ook haar kantoor in het Liduinaziekenhuis in Boxtel, maar is per 1 juni een eigen bedrijf begonnen).

Heb je overigens recent nog contact gehad met Pierre Roelofs en weet je waar hij ergens op de wereld zit op dit moment?
Hij zou dacht ik rond eind januari met zijn wereldreis beginnen.....
Omdat dit mailtje nogal veel toevalligheden bevat....
Misschien kom je hem wel heel toevallig ergens op de wereld tegen tijdens je reis.....?!

We hebben vanochtend heerlijk getennist met je ouders en daarna gezellig bijgekletst in de zon onder het genot van een kop koffie met een stroopwafel (hebben ze die in Australië ook?)
Nu regent het inmiddels keihard in Rosmalen (arme qualifiers op de Ordina Open en arme groundsmen die nu de hele tijd zeilen over de baan aan het sjorren zijn...)

Met deze sfeerimpressie die voor zich spreekt sluit ik dit mailtje aan je af met de hartelijke groetjes van hier!

Nog even een P.S.je....
Marusjka heeft nu wel een bijdrage over het concert van Guus Meeuwis in het PSV stadion op haar weblog staan!

groetjes,

Annelien

He die Japser,

EINDELIJK weer eens een berichtje, begon me als haast zorgen te maken, hahaha. Zo te lezen vermaak je je nog steeds prma daar in down under.
Ik zou zeggen op naar de volgende blog, hihi

Ciao,

Hoi Jasper,
Hou jij van de muziek van Human Nature?
Hun optreden bij de Olympische Spelen in Sydney in 2000 vond ik buitengewoon indrukwekkend!
Ik vind ze overigens vooral super als ze a capella zingen.
Ze zijn toevallig net met een tournee bezig en doen o.a. ook Melbourne aan op 29 juni (Rod Laver Arena).
Op www.humannature.com.au is meer info en zijn ook video- en muziekfragmenten te vinden.
Overigens: hoor je het liedje Waltzing Mathilda veel in Australië? Dat vond ik ook zo geweldig tijdens de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in Sydney.
Het schijnt dat dit het inofficiële volkslied van Australië wordt genoemd.
Ik heb voor mezelf net de tekst opgezocht van het lied.
(Leuk om te weten dat er nogal wat Australische "slang"in zit.)

Groetjes,

joep

he boyke hoe is het er mee?
edwin is ook voor een jaar naar het buitenland vertrokken, naar het warme curacao. Hij heeft ook een site www.superschel.nl. groeten je broertje

Klaartje

Tja, ik ben er zo een die wel leest maar geen berichtjes plaatst :-(. Als ik dan een mail getypt heb, vergeet ik vervolgens om ook nog een berichtje te plaatsen.........PLEASE FORGIVE ME :-)!!!!!!!!!!

Kus

Phily

Jasper, heel veel plezier tijdens je lange treinreis naar Perth.
Ik hoop dat je die twee nachten toch nog een beetje kan slapen.
Zoniet dan kan je vast een nieuwe reisverslag schrijven!!
Veel liefs, Phily en ook van Martin natuurlijk.

Wibke

Hoi Jasper!
Goede reis van Adelaide naar Perth!!! Ik denk dat je na een treinreis van 39 uur wel in een stoel in slaap kunt vallen... :-)
Groetjes,
Wibke

Razenderoeland

he ouwe ringsteker! Hoest daar?! Ben je al de westkust aan het onveilig maken? Ik zit nu in Ayr, een gehucht aan de oostkust, en werk me 7 slagen in de ronte voor mijn 2e jaar visa...!! Wat een hel! Lees mijn verhaal maar op mijn site!

Groetjes vanuit Ayr backpackers, Du'n Trietsch!

Ramona

Hoi Jasper,
nice pictures. It was nice to see some pictures of your travel through Australia, but unfortunatly I can't read your comments to this pictures.
Anyway, I'm now in Darwin looking for a job, is not easy, because Darwin is very busy at the moment.
Groetjes or liebe Gruesse,
Ramona

edwin schellekens

hey jasper kwam nu heel toevallig op jou site terecht wist dat je er 1tje had maar wist niet precies hoe die heettte, voordeel dat google bestaat.
hoe is het met je, hoop dat alles goed gaat daar en dat je nog geen rare dingen heb gedaan. Zal zo even je foto,s bekijken.
groetjes vanuit Curacao

jelle